Unna dig en bättre flygplats
Det är inte alltid man kan välja, men när man kan så bör man överväga att flyga till en bättre flygplats. En flygplats som har ett mervärde och inte bara är ett ställe där flygplanet råkar landa.
Vissa flygplatser bör undvikas på grund av sin storlek och allmänna tristess. Exempelvis Heathrow, Schiphol och Frankfurt (som förresten är världens största). Dessa monstruösa mänsklighetens verk är inte till gläde för någon.
Vissa av flygplatsernas pärlor har gått ur tiden, exempelvis Tempelhof i Berlin, där den amerikanska luftbron landade under kalla kriget. Men det finns några flygplatser kvar som är värda en omväg. Eero Saarinens TWA-terminal på JF Kennedyflygplatsen i New York, till exempel. Denna byggnad med sina kvinnliga linjer där den ligger som en gläntande mussla omgiven av fallaktiska flygmaskiner är sannerligen värd ett besök – även om man inte reser därifrån är det värt att vara ute i god tid och ta en promenad dit.
Ska vi hitta något med samma magnitud på närmare håll går tankarna såklart till Aeroport Roissy, Charles de Gaulle i Paris. Den ursprungliga Terminal 1 vill säga, biterminalerna är det inte någon större glädje med.
Huvudbyggnaden är som en cylinder från vilken utgångarna till flygplanen strålar ut och inuti vilken rullande trottoartuber i plexiglas förflyttar de resande mellan våningsplan och säkerhetskontroller. En särpräglad ljudsignal i samband med meddelanden blir pricken över i, den är svår att beskriva men låter ungefär ”blliaouljiitt”. Inget banalt bing-bong där inte!
För den resande är byggnaden genialt uppbyggd och fullständigt logisk, givet att man tar sig extra tid att sätta sig in i dess idé innan man kommer dit. Varje trafikslag ansluter till den cylindriska huvudbyggnaden på var sin nivå – bilparkering, taxi, buss, skyttelbuss till pendeltågsstationen osv. Genialt i sin logiska enkelhet och totalt obegripligt för en icke påläst förstagångsbesökare.
Även om Roissy erbjuder ungefär lika mycket förlustelser för inomeuropeiska resenärer som Västerås flygplats (transkontinentala loungen sägs dock vara en helt annan sak) och även om oberäknerligheten i pendeltågen med sin tillhörande hysteri kring biljettköpandet är tillräcklig för att föra genomsnittsresenärens hjärtstatus till kritisk nivå, vill vi ändå rekommendera denna karismatiska reflektion av det tidiga 70-talets framtidsoptimistiska Frankrike, samtida med TGV-tågen och Citroën CX med sin hallucinatoriska uppsättning av instrument och myckenhet av kontrollampor.
Ja, såvida man inte får erbjudande av Ryanair att göra resan till Paris på ungefär samma totaltid men till en tjugondedel av priset. Då får man kanske möjligen tänka om.
Men annars tycker vi absolut att man ska prioritera en flygplats med karisma och arkitektonisk skönhet.
Res med stil! Unna dig en bättre flygplats!
<<< Tillbaka till www.unnasig.se
Text: Olle